Tartalomjegyzék
A vállalkozások egyik legnagyobb kihívása, hogy melyik online hirdetési platformot válasszák: Facebook hirdetések vagy Google Ads? Mindkét platform különböző előnyöket kínál, de nem mindegyik éri meg mindenkinek ugyanúgy. És akkor még nem is beszéltünk a TikTok hirdetésekről. Nézzük meg közelebbről, melyik lehet a jobb választás a te vállalkozásod számára.
Facebook hirdetések: Válts ki érdeklődést
A Meta hirdetések (Facebook és Instagram) lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy a felhasználókat az érdeklődési köreik alapján szelektálva érjék el. A Facebook különlegessége a részletes célzás lehetősége, amely a demográfiai és érdeklődési adatok alapján egyedi közönségeket képes elérni. Ezáltal olyan felhasználók elé kerülhet a terméked vagy szolgáltatásod, akik talán még nem is tudják, hogy szükségük van rá.
A Facebook hirdetései úgynevezett „push típusú” hirdetések. Ez azt jelenti, hogy – ellentétben a Google keresőhirdetésekkel – a felhasználóknak nem kell aktívan keresniük a terméked vagy szolgáltatásod ahhoz, hogy el tudd adni nekik. A célközönséged tagjait érdeklődési köreik alapján állíthatod össze, így azoknak is eljuttathatod az üzeneted, akik nem nem is tudnak a létezésedről, de nagy eséllyel az ügyfeleiddé válhatnak. Így a Meta hirdetések jól tudnak működni az új termékek, impulzusvásárlást ösztönző ajánlatok illetve a nagy kereslettel még nem rendelkező termékek és szolgáltatások esetén.
A Meta platformjain (Facebook, Messenger, Instagram) a legfrissebb adatok alapján átlagosan 4,5 – 5,5 millió magyar felhasználónak tudunk hirdetést megjeleníteni. Fontos megjegyezni, hogy itt nem csak a klasszikus értelemben vett Facebook hirdetés jöhet szóba, hanem a Messengerben és az Instagramon is megjeleníthetjük ugyanazokat a hirdetéseket. Bár a Facebookot már évek óta temetik (ugyanúgy, ahogy a hírleveleket, amik azóta is az egyik legjobb megtérülést mutató marketingeszközök), nem jó ötlet kihagyni az online marketing eszköztáradból azt a hirdetési platformot, ahol ennyi felhasználó közül tudod kiválogatni a potenciális célközönséged tagjait.
Google Ads: Ahol mindenki keres
A Google a világ legnagyobb keresője. Gyakorlatilag az összes magyar felhasználó elérhető rajta, aki elérhető online csatornákon. A Google keresőhirdetések célja, hogy akkor jelenjen meg a vállalkozásod hirdetése, amikor a felhasználók épp aktívan keresnek egy adott terméket vagy szolgáltatást – így úgynevezett „pull típusú” hirdetésekkel találkoznak, amikor már konkrét érdeklődést mutatnak. A Google keresési kampányok segítségével magas konverziós arányt érhetünk el, mivel azok a felhasználók találkoznak a hirdetéseinkkel, akik már eleve a miénkhez hasonló terméket vagy szolgáltatást keresnek.
Ezek a kereső hirdetések a releváns keresési kifejezések alapján a Google Ads rendszerein keresztül azoknak felhasználóknak jelennek meg, akik már tudják, hogy mire van szükségük és már csak azt szeretnék megtudni, hogy honnan tudják beszerezni.
Emellett a Google hirdetési rendszerében (régi nevén Google AdWords) tudsz Youtube hirdetéseket is indítani, illetve a Google display kampányok segítségével más weboldalakon is meg tudsz jelenni. Ezeket a hirdetéseket is tudod úgy célozni, hogy azoknak a felhasználóknak jelenjenek meg, akik aktívan keresnek egy bizonyos témában. Így gyakorlatilag ezek is „push típusú” hirdetések, bár általában kevésbé hatékonyak, mint a social media hirdetések. A hátránya az, hogy itt általában sokkal magasabb a hirdetések kattintásonkénti költsége, mint a Facebookon, így egy adott hirdetési keretből kevesebb weboldal látogatót tudsz szerezni. De még ezzel együtt is:
Ha van megfelelő kereslet a termékeidre vagy a szolgáltatásaidra, akkor valószínűleg a Google Ads lesz az egyik legerősebb bevételi forrásod.
Tiktok hirdetés vs. Facebook hirdetés
Amikor a közösségi média hirdetések világában kell döntened, a TikTok hirdetés vs. Facebook hirdetés kérdése gyakran felmerül. Mindkét hirdetési platform hatalmas lehetőségeket kínál a hirdetők számára, de melyik a jobb?
A Facebookon történő hirdetés legnagyobb előnye az egyszerűség. Elég csak egy képet készíteni és írni egy pár soros szöveget és már meg is tudsz jelenni a hírfolyamban. Akár egyszerre több Meta platformon is (Instagram és Messenger, de hamarosan a Threads is elérhető lesz). Ha te kezeled a saját hirdetéseid, akkor a Meta hirdetésekhez szükséges tartalmak elkészítésével nem lesz annyira nehéz dolgod. Ha pedig online marketing ügynökség kezeli a kampányaid, akkor a hirdetési kreatívok elkészítése megoldható alacsonyabb díjért is, ha nem kell mindenképp videót is készíteni. Ami az elkészült hirdetések célzási lehetőségeit illeti, itt az elmúlt néhány évben romlottak a lehetőségeink. Már nem tudunk olyan pontosan célozni a felhasználók érdeklődési körei alapján, mint régen. De azért még így is jó eredményeket lehet elérni. És ha jól vannak beállítva a weboldal mérőkódjai, akkor a remarketing hirdetéseknek még most is nagyon jók a megtérülései.
A TikTok legnagyobb erőssége a hihetetlenül jó algoritmusaiban rejlik. A Facebook és a Google már régóta uralják a piacot, de a TikTok olyat mutatott, amit rég nem láttunk az online marketing világában: ha jók a tartalmaid, akkor akár hirdetés nélkül is sikereket érhetsz el. Nem ritka, hogy egy-egy jó tartalom több százezres megtekintést ér el anélkül is, hogy bármilyen hirdetéssel meg lett volna támogatva. De ez egyben a legnagyobb hátránya is.
A TikTok hirdetésekhez mindenképp videós tartalmakat kell készíteni. A képes hirdetési forma itt nem fog működni. Ráadásul a videó nem is tűnhet hirdetésnek vagy egy nagy márka által profin legyártott posztnak. A TikTok felhasználók már a másodperc tört része alatt rájönnek, hogy hirdetésről van szó és azonnal tovább is lapoznak, mielőtt elmondhattad volna az üzeneted. Emellett itt olyan gyorsan változnak a trendek, hogy nagyon nehéz dolgod lesz, ha hosszú távú stratégiát szeretnél kialakítani.
Itt a végső döntés meghozásában a kitűzött marketing cél szerint kell majd döntened. A felhasználók által online eltöltött idő jelentős részét már a TikTok zsebeli be, és egyre többen is használják minden korosztályból, így itt nagyon jó lehetőségeid vannak márkaépítésre. De ha a vásárlási konverziók számának növelése a célod, akkor érdemes arra a hirdetési platformra fókuszálnod az energiáid, ahol a lehető legtöbb potenciális vásárló érhető el. Ez pedig még mindig a Facebook és Instagram.
Költségvetés és megtérülés
A hirdetési költségvetés megtervezésénél fontos figyelembe venni a platformok átlagos kattintási költségeit és a konverziós arányait. Általánosságban a Facebook hirdetések alacsonyabb költséggel több weboldal látogatót hozhatnak neked, de nem mindig eredményeznek azonnali konverziót, hiszen sok esetben először csak megteremtik a termék vagy szolgáltatás iránti igényt. Ezzel szemben a Google hirdetések sokszor magasabb konverziós arányt biztosítanak, mivel a felhasználók aktív kereséseken keresztül találkoznak a hirdetésekkel, és az ilyen kattintások nagyobb eséllyel vezetnek vásárláshoz.
A költségek tehát attól függően változhatnak, hogy a célcsoport mekkora keresletet mutat a termékeid iránt, és milyen költségkerettel rendelkezel az optimális konverziók eléréséhez.
Hirdetések kezelése és optimalizálása
A Facebook hirdetések során a kreativitás és a célközönség megfelelő összeállítása elsődleges fontosságú. A célzási lehetőségek révén a kampányokat az érdeklődési körök, viselkedések és demográfiai adatok szerint optimalizálhatjuk. Ezzel szemben a Google Ads hirdetéseknél a kulcsszavak gondos kiválasztása, a kampányok szegmentálása és a folyamatos optimalizálás alapvető tényezők a siker érdekében. A Google Ads felhasználói gyakran több időt fordítanak a keresési szándékokra épülő kampánystruktúra és a konverziók nyomon követésére, míg a Facebook hirdetésekben a látvány és az első benyomás számít leginkább.
Melyiket válaszd?
A választásnál mindig a vállalkozásod céljait és a célközönséged szokásait érdemes szem előtt tartani. Ha vizuális, közösségi interakciókat ösztönző tartalmakat szeretnél, és fontos, hogy a felhasználók megismerjék a márkádat, a TikTok vagy a Facebook hirdetési kampányok lehetnek a megfelelőbbek. Az ilyen kampányok különösen hasznosak, ha a termékek vagy szolgáltatások iránti érdeklődést te szeretnéd generálni, és kevésbé függsz attól, hogy a felhasználók aktívan keresnek-e már rájuk. Emellett a kisebb értékű, impulzusvásárlásra ösztönző termékek népszerűsítésére is kiváló eszköz.
Ha viszont a cél az, hogy az érdeklődő vásárlók keresési szokásaira alapozz, és a hirdetéseid közvetlenül válaszoljanak egy létező igényre, akkor a Google Ads lehet az ideális megoldás számodra. Itt a megfelelő kulcsszavak és a keresőkampányok tervezése segíthet abban, hogy az emberek akkor találjanak rá a vállalkozásodra, amikor leginkább szükségük van rá.
A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a legjobb eredményeket a két platform együttes használata biztosítja. A Facebook hirdetésekkel megteremthetjük az érdeklődést, majd a Google hirdetésekkel elérhetjük, hogy azok a felhasználók, akik már találkoztak a termékeinkkel, visszatérjenek és vásároljanak is. Az összehangolt megközelítés, ahol mindkét platform egymás hatását erősíti, jelentős profitnövekedést eredményezhet, amely külön-külön nem lenne elérhető.
Reméljük sikerül a fentiek alapján kiválasztani a legmegfelelőbbet. Vagy legalább abban tudtunk segíteni, hogy melyiket érdemes előtérbe helyezni a te terméked vagy szolgáltatásod hatékony értékesítéséhez. Mind a Facebook, mind a TikTok, mind pedig a Google Ads hirdetések hasznos eszközök lehetnek, ha megfelelően alkalmazod őket. Kísérletezz, mérd az eredményeket Google Analytics segítségével, figyeld az egyes hirdetések közötti különbségeket és finomítsd a kampányaidat a legjobb teljesítmény érdekében. Egy jó marketingstratégia rugalmas, így alkalmazkodva a változó piaci igényekhez és felhasználói szokásokhoz tudod hosszú távon is sikeresen működtetni vállalkozásod online hirdetéseit.